Сітка для шовкодруку

Матеріал

Для виготовлення трафаретів в шовкодруці застосовують тонкі міцні тканини з рідкісним переплетенням ниток. Для цих цілей спочатку застосовували тканини з натурального шовку, звідси і назва даної техніки - шовкографія(шовкодрук).

Розвиток хімічної технології дозволив замінити натуральні волокна на штучні, а кручену нитку на моноволокно. З штучних волокон найбільш часто в шовкографії застосовують поліамідні і поліефірні, рідше поліпропіленові.

Поліамідні волокна - Легкість, пружність, висока міцність і зносостійкість сприяють їх широкому використанню в шовкографії. Поліамідні волокна мають торгову назву: капрон (Росія), перлон, дедерон (Німеччина), нейлон-6 (США). Капрон не руйнується мікроорганізмами і цвіллю, не розчиняється органічними розчинниками, застосовуваними при хімічному чищенні, стійкий до дії лугів будь-якої концентрації. Розчиняється капрон тільки в концентрованих мінеральних кислотах, в мурашиній (50%) і концентрованій оцтовій кислоті, а також у фенолі.

Поліефірні волокна - Майже не мнуться, стійкі до гниття і цвілі, стійки до стирання, впливу світла, окислювачів і відновників. Малостійкі до дії гарячих розчинів кислот і лугів. Гігроскопічність поліефірних волокон 0,4%, тобто в 10 разів нижче, ніж капрону. Це важливо при друці шовкографією фарбами на водній основі. Торгова назва: лавсан (Росія), терилен (Великобританія), дакрон (США).

Відмінність натуральних і синтетичних волокон: Як вже зазначалося спочатку в шовкографії використовувався шовк. Натуральні шовкові нитки, виготовлені зі скручених найтонших павутинок, які створює гусениця метелика шовкопряда, мають шорстку поверхню, і це впливає на проходження фарби через сито. При підвищенні щільності переплетення вплив шорсткості шовку збільшується. Натуральний шовк гігроскопічний і під впливом вологи змінює свої розміри, що тягне за собою спотворення малюнку при друці.

 Але самі хороші сітки для шовкографії були отримані тільки після появи тканин з моноволокна, яке вже не складалося зі скручених ниток. Гладка і непроникна поверхня моноволокна не вбирає воду і фарбу, добре очищається від друкарської фарби. Моноволокно мало змінюється від зміни температури і вологості, що дозволяє зберегти від спотворень розміри малюнка.

Застосування тканини з моноволокна спрощує вторинне використання трафаретної сітки. Старий ізолюючий шар трафарету при руйнуванні регенеруючими розчинами легко вимивається з вічок сита, що не можна сказати про сітки зі кручених ниток, які просочені затверділим фотораствором, і варто великої праці видалити його.

Номера сита

Сітчасте полотно розрізняють за номерами, які визначаються кількістю ниток на один сантиметр. У шовкографії використовують широкий діапазон номерів сітки від 2 до 200 ниток / см. Самі популярні номери від 77 до 180 ниток / см.

Фірми пропонують сітчасте полотно для шовкографії по декількох категоріях, в залежності від товщини ниток. Позначаються категорії буквами, які ставлять поруч із номером: S - легка, М - середня, Т-напівважкій і HD - важка. Число ниток в сантиметрі від категорії не залежить. Товщина ниток визначає міцність тканини даного номера, а також з яким зусиллям можна натягувати сітку на раму і яке навантаження докладати під час друку.

silkscreen02

Сітка № 90 збільшена в 72 рази

У шовкографії необхідно враховувати, що більш важка категорія знижує чіткість країв малюнка, краї можуть стати зазубреними.

Товщина шару фарби

Кількість фарби, що пройшла крізь комірки сита, залежить від товщини ниток сітки, а також від властивостей фарби і режимів друку. На невсмоктуючих поверхнях шар фарби повинен відповідати товщині трафарету, але він зазвичай менше, тому що частина фарби прилипає до стінок комірок і залишається на сітці.

silkscreen03

Продавлювання фарби через сітку

Фарба, що пройшла через комірку сита, має точкову структуру, і після підняття сітки зливається в суцільний шар, що також знижує товщину покриття фарби в 2-3 рази.

silkscreen04

Формування шару фарби в шовкографії


Повернутись до змісту.